Mariënvelde 16 augustus 2009
Maximale score nr. 66, nr. 11 achtervolgd door pech
Zaterdag was het weer zover, een van de gezelligste weekeinden in de combineracerij stond weer voor de
deur. De koppies waren gespannen want hier zou wel eens de, zoals de Duitsers plegen te zeggen,
vorentscheidung kunnen vallen in de strijd om de Nederlandse titel. Maar daarover later meer.
De zaterdag staat natuurlijk zoals elk jaar in het teken van sfeer proeven en de kameraadschappelijke
banden aan te halen met de overige teams. Ook dit jaar hadden we op de camping bij te Molder weer de
beschikking over de schitterende hospitality-unit. Nadat na aankomst onze interieurverzorgster was losgelaten
op het geheel konden de gasten komen.


Ook dit jaar bleek het weer zeer dorstig weer te zijn en werd er na een uurtje of twee al zorgelijk gekeken
naar de meegenomen hoeveelheid gerstenat. Het blijkt toch dat 4 vaten niet genoeg zijn om anderhalve dag te
overleven in de Achterhoekse Ardennen. Echter een telefoontje naar de penningmeester bracht uitkomst en deze
zou de volgende dag even wat extra blikken meenemen.
Dit jaar zaten we samen met het team van "Het Gele Geweld" uit Annerveenschekanaal in de unit en later zou
combineteam Halfweg zich ook nog bij ons voegen. Ook de culinaire goden waren ons goed gezind, want er
werd dit keer bami met balletjes geserveerd, waarbij natuurlijk het zuur, de ketjap en de sambal niet
ontbrak. Als een groep hongerige wolven vielen de teams aan en nadat de barbecuerookwolken waren opgetrokken
kon de conclusie worden getrokken dat dit culinaire hoogstandje uit de hoed van het gelegenheidsduo BraPop
zeer de moeite waard was.




Na nog wat versnaperingen te hebben genuttigd werd het tijd om eens te gaan onderzoeken wat het muzikale programma voor een ieder te bieden had. Het moet gezegd worden, de organisatie had goed zijn best gedaan en de in onze ogen topformatie No Issue aangetrokken. Wat een heerlijk soundje van Black Sabbath via AC/DC en Iron Maiden naar Metallica en vice versa. Ja, het moet je natuurlijk even passen maar het overgrote deel kon deze muziek zeker waarderen en men leefde zich dan ook volledig uit.
Op de wedstrijddag was het natuurlijk alweer vroeg dag aangezien we graag altijd een beetje op tijd op het
rennerskwartier aanwezig willen zijn. Nu was uw verslaggever ietwat later gezien de uiterst comfortabele
slaapplaats die hem ter beschikking stond, maar het viel op dat het tegenwoordig een kwestie is van de BBQ en
de zitbanken en tafels uitpakken is en that's it. Het moet echter ook gezegd worden dat de ruimte gewoon
beperkt is op het rennerskwartier waardoor onze eigen tenten in de wagen achterbleven. Op zich natuurlijk wel
makkelijk met inpakken.
Nadat ook de supporters vanuit Annen waren gearriveerd konden we ons op gaan maken voor een prachtige
racedag, echter menigeen fronste met de wenkbrauwen toen de luidsprekers opengingen en het vertrouwde
stemgeluid van Wim "De stem zonder Rem" Bremmer ontbrak. Een gemiste kans naar wij menen, de commentators van
dienst deden hun uiterste best en kwamen ook regelmatig leuk uit hoek, maar de gedegen kennis van Wim van de
teams en de ontwikkelingen (cq tussenstanden in het NK) werd in ieder geval door veel fans uit Annen als een
gemis ervaren.

Er waren ook dit keer weer zeer veel deelnemers in de vrije klasse zodat er voor de vierde keer in evenzovele wedstrijden per manche in twee series werd gestart. In de 1e serie kwam Barelt met de nr. 11 in actie en na prachtige inhaalactie nam hij de leiding. Een uiterst belangrijke ontwikkeling in het kader van de NK-punten aangezien de nr. 1 van Erwin Hoesstee in dezelfde manche was gestart en dus waardevolle punten zou kunnen mislopen. Echter het noodlot sloeg toe en de machine liep een o.a. een lekke achterband op waardoor de machine nagenoeg onbestuurbaar werd op de zware baan. Uiteindelijk kon hij de machine gezien de omstandigheden nog naar een verdienstelijk 6e plaats sturen. In de 2e serie kwam the Beast in actie met aan het roer Geert. Geert was erop gebrand om in Marienvelde een goed resultaat neer te zetten en dat bleek ook gelijk na de start. Hij spoot er werkelijk vandoor en nadat de stofwolken waren opgetrokken en de supporters weer beeld hadden bleek hij een uiterst comfortabele voorsprong te hebben genomen om deze gedurende de rest van de strijd ook niet meer weg te geven. Hoppa, 20 punten in de knip.










In de 1e serie van de 2 manche kwamen alle kanonnen gelijktijdig aan de start waardoor dit wel eens een cruciale manche zou kunnen worden. Echter even na de start ging het al mis met de nr. 11. De machine werd op het rechte stuk onbedoeldgetorpedeerd door een van de machines van het Team Hoesstee, waardoor de 11 boven op de zandbult terecht kwam en helaas zijn weg niet kon vervolgen, een hoop gemiste punten dus. De 66 echter gaf behoorlijk gas en Erwin Hoesstee (1) probeerde alles, maar het moet gezegd worden Geert reed een uitstekende manche en sleepte hiermee de volle 20 punten binnen. Vreugde aan de ene kant en teleurstelling aan de andere kant, maar ook dat is de charme van de combinesport.




In de 3e en beslissende manche van de dag kwamen in de 1e serie de 66 en de nr. 1 wederom samen in de baan.
Waar bij ons in de vorige manche de pech toesloeg was het nu de beurt aan Erwin Hoesstee. Wat er precies
gebeurde is uw verslaggever enigszins ontgaan, maar de machine lag op zijn dak en kon zijn weg niet meer
vervolgen, jammer natuurlijk voor de strijd om de Nederlandse titel maar ook dat kan gebeuren. Het
belangrijkste is natuurlijk dat de chauffeurs zelf geen schade oplopen. Gelukkig bleek hier ook in dit geval
geen sprake, wat toch aantoont dat combineracen een relatief veilige sport is door de gedegen constructies
waarmee geracet wordt.
Geert reed de manche verder bekeken uit en sleepte ook hier dus weer de volle 20 punten binnen. De
maximale dagscore van 60 punten was voor de 2e keer een feit voor de 66 die hiermee natuurlijk uitstekende
zaken deed om titelprolongatie te bewerkstelligen (zie hiervoor het klassement).



En of het nog niet genoeg was kwam Barelt in de 2e serie van de 3e manche gebrand aan de start om toch nog met een goed gevoel Marienvelde te kunnen verlaten. Het beloofde een uiterst spannende strijd te worden aangezien de oud Nederlands kampioen nr. 19 werd bestuurd door Jeroen Hoesstee waarmee deze vele successen behaalde in het verleden. Het was weer ouderwets en na een zeer spannende strijd bleek Barelt de manche op zijn naam te hebben geschreven waardoor ook hij 20 punten kon bijschrijven.




Na al dit wisselende succes was het natuurlijk nog de beurt aan Demolition Baby om te starten in de damesklasse. Ellen deed wat ze kon maar uiteindelijk bleek het niet genoeg om een prijs mee te nemen. Ze strandde net buiten de prijzen op de altijd vervelende 4e plaats. De 1e drie plaatsen gingen allen naar machines uit de stal van Hoesstee. Hoewel gezegd moet worden dat de leidster in de stand om het NK na 3 gewonnen races in Marienvelde een vervelende crash maakte en dit keer geen punten kon bijschrijven.


's Avonds werd er in clubcafe Jan Boers nog lang nagepraat en gefeest (de meesten waren maandag toch vrij)
zodat het weekeinde op gepast wijze kon worden afgesloten.
De volgende en tevens alweer laatste wedstrijd om het Nederlands kampioenschap zal plaatsvinden op zondag 13
september a.s. te Emmeloord. Hier kan ons team voor de 2e keer in successie de nationale titel binnenslepen
en we hopen dan ook dat Emmeloord rood zal kleuren van de massaal opgekomen supporters uit het
combinegekke Annen. Steun ook hier je favoriete team en wie weet kunnen we daar nog een keer een gezellig
feestje bouwen. Tot ziens in Emmeloord.
Mariënvelde 16 augustus 2009
Voorbeschouwing
Aanstaande zondag is het weer zover, de wedstrijd in het Mekka van de combineracelarij in Mariënvelde.
De strijd om de titel is uiterst spannend met de 66 aan de leiding met 168 punten, op de 2e plaats Erwin Hoesstee
met 162 punten en de nr. 11 als derde met 161 punten. Het belooft weer een mega-spektakel te worden, de machines
zijn er klaar voor en ook de rijders zijn bekend en scherp. Op de nr. 11 zal Barelt aan de start verschijnen en de
66 zal bestuurd worden door Geert. In de damesklasse zal Demolition Baby Ellen het roer weer in handen nemen.
We reken weer op de massale steun van het rode legioen natuurlijk, het vertrek van de supporters zal zondag om 09:00 uur
zijn vanaf clubcafe Jan Boers. Dus een oproep aan een ieder die het team een warm hart toedraagt, kom a.s. zondag naar
Mariënvelde.