Kootwijkerbroek 22 september 2012
2x de dagoverwinning binnengesleept, fijne afsluiting seizoenTijd voor alweer de allerlaatste wedstrijd van het seizoen 2012. Een primeurtje want deze keer op zaterdag in plaats van zondag. Dat betekende op vrijdag de boel inpakken en opladen. Zaterdag in alle vroegte vertrokken de troepen om 7 uur naar Kootwijkerbroek. De afdeling transport had de zaken weer keurig geregeld. Na Zwolle werd er besloten om even een kopje koffie en natuurlijk een balletje te nuttigen. Nadat de voorste auto een lekkere gehaktbal uit de pan had gevist, kwam transploft, Henk P en Jan O, binnen voor de o zo fijne bal, maar ze vonden tot hun ontzetting een lege pan. Hevig teleurgesteld werd er onder veel gemopper maar een ander broodje genomen en werd de reis vervolgd.
Eenmaal aangekomen op de baan bleek dat de combines direct naar de remmen test en keuring moesten. De zenuwen bij Rene waren al zichtbaar, hij zat al in vol ornaat in de "Good Old 11" terwijl de wielen er nog aan moesten. De keuring en remmentest verliep zoals altijd goed, omdat de technische commissie weer een prima job had gedaan. De coureurs hadden inmiddels de baan verkend en vonden dat deze er geweldig bij lag. Een prachtig circuit waarvoor onze complimenten aan de organisatie.
Terug gekomen in het rennerskwartier was Bratal inmiddels bezig met hun culinaire hoogstandjes. De papieren met de start posities werden gebracht en we zagen dat Rene in de eerste serie moest starten en Barelt in de tweede serie.
Rene had een sterk deelnemers veld in de eerste serie met o.a. de nummer 1 van team Hoestee in zijn heat. Hij moest van de tweede startrij vertrekken en nadat de combines van start waren gegaan zagen we Rene als derde uit de eerste bocht komen. We moesten erkennen dat op deze fantastische baan de 4-wiel aangedreven combines in het voordeel waren (is ook wel eens andersom). Rene wist deze derde positie tot aan de finish vast te houden en de eerste punten voor de Good Old waren binnen.
Nu was het de beurt voor Barelt die ook van de tweede start rij moest vertrekken. Nadat de lampen gedoofd en de combines onderweg waren naar de eerste bocht, bleek dat de Beast het nog wel in zich had. Hij ging om alles heen als eerste de bocht in, met de nummer 77 op zijn hielen. Ook de 66 had problemen om de binnenbocht te houden maar ondanks dit kon Barelt toch de eerste plaats vast houden en de eerste 20 punten binnen halen.
Na de combines te hebben gecontroleerd zag de technische commissie dat de achteras van de 11 niet helemaal meer op zijn plaats zat, er was sprake van een gebroken veerstrop. Dit werd professioneel gerepareerd met een spanband. Volgens Rene lag de oorzaak in het feit dat hij nu eens het maximale uit de machine haalde. Hier zou nog lang over worden na gepraat.
We hadden op de laatste vergadering besloten dat het chassis van de Good Old in de verkoop ging en dus werden de bordjes met te koop op de combine geplaatst. Na het laatste bord te hebben geplaatst, waren de eerste belangstellenden er al. Helemaal uit Belgie. Deze mannen willen zich volgend jaar ook gaan manifesteren in het kampioenschap.
Het team maakte zich inmiddels klaar voor de tweede serie. In deze serie stonden alle snelle mannen vooraan op een rij, de nr 1 aan de binnenkant daarnaast de 66, 77 en de 11. Dit kon wel eens een leuke race worden. Toen de stof wolken waren opgetrokken, zag het publiek dat de 77 als eerste, de 66 als tweede en de nr 1 als derde door kwam. Helaas, dat de Good Old 11 een lekke achter band had. Na twee ronden werd Barelt aan de binnenkant door de 1 van team Hoestee gepasseerd en lag hij op de derde plek, maar na een stuurfout van de 77 kon de 66 toch weer op rukken naar de tweede plaats en deze plek vast houden tot het eind. De nr 11 reed langzaam zijn ronden uit om toch nog een paar punten te verzamelen en zo ook in de A finale te geraken. Na deze manche was het nationale kampioenschap beslist, Team Hoestee had de titel te pakken met hun nr 1. Ze werden door het gehele team van Scuderia Laverda van harte gefeliciteerd.
Terug gekomen in het renners kwartier waren onze vrienden uit Belgie er ook al weer met de mededeling dat zij de Good Old 11 wel wilden kopen. Na een kort gesprek werd de koop bevestigd. Onze chef werkplaats Hendrik hield het niet helemaal droog met het idee dat de Good Old 11 verkocht was en voorgoed bij ons team zou verdwijnen
Maar we moesten nog een manche rijden, dus alles weer nakijken en na het vervangen van de band, maakte het team zich op voor de finale. Oprijdend naar de start hoorden we dat de nummer 1 een kapotte versnelling bak had en niet kon starten. Helaas want we hadden nog iets goed te maken na de tweede manche. De rest van de rijders stond klaar voor de start en na dat het startschot was gegeven zagen we de 66 als eerste de bocht in duiken met vlak op zijn bumper de Good Old 11. In deze manche was de baan beter voor de combines van ons team en we reden naar een eerste en een tweede plek toe in de finale. Dit resulteerde in een dagoverwinning voor Barelt met de 66 en een vierde plaats voor Rene met de 11 (jammer van die lekke band). Met een goed gevoel gingen de mannen na de laatste race van het seizoen van de baan.
Maar we waren nog niet klaar, want Bianca moest de dames klasse nog rijden en die had zich voor genomen dat alleen een eerste plaats goed genoeg was. Nadat de dames waren gestart zagen we Bianca als eerste uit de bocht komen met de nr 2 op haar hielen. Na de tweede bocht met een klein stuur foutje liet Bianca zich verschalken door de nr 2, maar nadat ze de combine weer onder controle had werd de achtervolging in gezet. Ze liet het gas niet eerder weer los voordat ze de nr2 weer terug had gepakt en daarna stond Bianca de koppositie niet meer af. Dus de dag overwinning bij de dames ging ook naar het Scuderia team.
Hierna werd het gehele kamp weer afgebroken en de combines opgeladen en gingen we nog even naar een prachtige prijs uitreiking, met zoals altijd weer de geweldige speaker De Stem Zonder Rem Wim Bremmer. Hierna werd de reis terug naar Annen weer begonnen en daar aangekomen werd er bij Jan en Heleen Boers nog tot in de late uurtjes nagesproken over de geweldige dag die we weer gehad hadden.
Dit was de laatste wedstrijd voor dit seizoen en wij willen dan ook een ieder bedanken die ons team op welke manier dan ook heeft gesteund en hopen u allen te zien op onze feestavond op 6 oktober bij cafe de Anneroele
Allen gegroet namens het gehele Scuderia Laverda combine race team.
Kootwijkerbroek 22 september 2012
VoorbeschouwingNa de race in Emmeloord moeten we concluderen dat de strijd om het kampioenschap is gestreden en dat een 2e plaats voor de 66 in de laatste race het hoogst haalbare is. De 11 daarenentegen heeft nog wel het een te winnen en de rijder van deze machine zal er dan ook alles aan gaan doen om in de afscheidswedstrijd van "The Good Old" nog 1x alles uit de machine te halen en hem een waardig afscheid van de circuits bezorgen.
De laatste wedstrijd van het seizoen vindt plaats in Kootwijkerbroek, waar we voor het eerst in de geschiedenis van de combinesport zullen neerstrijken. We weten niet wat we voor circuit kunnen verwachten en dus heeft de technische commissie geen makkie met het bepalen van de juiste bandenkeuze. Op de 66 zal de voorzitter hoogstpersoonlijk de bok bestijgen en hij zal alles uit de aanwezige pk's persen om nogmaals aan te tonen dat de 66 een beest, een monster is. Met minder dan een 1e plaats in het dagklassement zal Barelt geen genoegen nemen.
De laatste wedstrijd van de 11 zal gereden worden door de man die zijn hart aan deze machine heeft verpand, Rene Kuipers. Rene heeft ooit in het verleden al eens een hartverscheurende ode (zie gastenboek) gebracht aan de machine die hem zoveel plezier en racegenoegen heeft gebracht. In de damesklasse zal de machine bereden door Bianca van Wijk. Bianca is volledig gerecupereerd op vakantie en zal in deze laatste wedstrijd ook nog wel even iets willen laten zien. Je ziet het de vorzuitzichten voor een mooi slotakkoord van het seizoen 2012, zijn voortreffelijk. We hopen dan ook dat ook in deze laatste wedstrijd de supporters zich niet onbetuigd laten en de weg naar Kootwijkerbroek weten te vinden.
LET OP: De wedstrijd word verreden op zaterdag en dus niet zoals normaal op zondag. De vertrektijd van de supporters is vastgesteld op 09:30 vanaf clubcafe Jan Boers.