Emmeloord 15 september 2013
De titel is binnen!!!
Het is gebeurd, de titel is weer in Annen. Na een topseizoen een waardige afsluiting in Emmeloord. Er is een schitterende prestatie
geleverd door het team, door met een volledig nieuw gebouwde machine de Nederlandse titel te veroveren.
Wegens het 10-jarige bestaan van de grasbaanrace in Annen, waren we genoodzaakt om met een kleine delegatie af te reizen naar
Emmeloord waar we voor de 6e keer in totaal de Nederlandse titel konden grijpen. Gespannen koppies, klotsende oksels bij de meegereisde
fans voor de start van de 1e manche, waarin we 16 punten moesten veroveren om absoluut zeker te zijn van de titel. Gedurende
de week voorafgaand aan de race was Barelt optimaal geprepareerd om met deze druk om te kunnen gaan. En het heeft zijn vruchten
afgeworpen, hij was volkomen relaxed en gefocust op het resultaat. In de 1e manche moest het gebeuren. Aan de start ook de
AK1 van team Hoesstee. Als een raket schoten de machines uit startblokken en het bleek al snel dat de AK1, mits fit, een machine
is waar terdege rekening mee gehouden moet worden, wat een snelheid. Bij de 1e bocht aangekomen lag de AK1 op P1 met vlak daarachter "Das Ungeheuer".
De machines ontwikkelden een behoorlijke snelheid op de rechte einden wat later ook bleek uit de metingen (top voor de 22 was in deze manche
90 km per uur). Barelt had natuurlijk maar 1 opdracht en dat was om op zeker te rijden en de benodigde punten binnen te slepen.
Hij reed zeer berekenend en hoewel hij later zelf aangaf wel mogelijkheden te hebben gezien om de AK1 te passeren, nam hij bewust
geen risico om de titel niet in gevaar te brengen. Een compliment waard naar onze bescheiden mening. In de laatste ronde rookte de AK1
(en werd door ons al omgedoopt tot Alweer Kapot1) al als de Vesuvius, maar Erwin wist de machine toch als eerste over de finishlijn te sturen.
Helaas zou het voor team Hoesstee blijven bij deze manche, een zuiger kapot, einde wedstrijd helaas. Sportief als de mannen zijn kwamen
ze ons feliciteren met het behalen van de Nederlandse en natuurlijk werden ook zij voorzien van een speciaal voor deze gelegenheid gedrukte
armbandje.

In de 2e manche mocht Barelt eindelijk het blok onder het gaspedaal weghalen en hem tot op de bodem intrappen. Dat was niet aan
dovemansoren gezegd. Volgens insiders trapte hij hem zelfs door de bodemplaat, wat een snelheid zit er toch in deze machine. Het bochtenwerk
is nog wel voor verbetering vatbaar, maar dat is een mooie uitdaging voor de technische crew. Na het behalen van de nationale titel was de honger
nog niet gestild en was de focus gericht op het behalen van de dagzege. Soeverein stuurde Barelt de machine naar de overwinning in deze manche en
konden er 20 punten worden bijgeschreven op ons conto (een schitterende prestatie in 11 van de 15 verreden manches werd "Das Ungeheuer" als 1e
afgevlagd, voeg daar 3 2e plaatsen en 1 4e plaats aan toe en zie waarom wij Nederlands kampioen 2013 zijn geworden).
Voor de A-finale was er in eerste instantie behoorlijk wat verwarring, er stonden machines in die niet meer reden, foutief geplaatste
machines, kortom verwarring alom. Na her en der correcties te hebben doorgevoerd kon het massaal opgekomen publiek zich opmaken voor
de hoogtepunten van de dag, de finales. In de standaardklasse was er nog geen beslissing en zaten er slechts 4 punten tussen de nr. 1
van het tussenklassement en de nr. 2. Alle voorwaarden voor een waar spektakelstuk waren geschapen. Nadat de dieseldampen waren
opgetrokken kon in deze klasse de nr. 8 van de ModderFokkers als kampioen worden gehuldigd en moest de nr. 24 met een tweede plaats
genoegen nemen. Wij weten het niet helemaal zeker maar we hadden hoop dat de nr. 55 van Het gele geweld als derde zou eindigen, maar
aangezien de nr. 10 met de dagzege aan de haal ging is het bij ons in ieder geval op dit moment nog niet helder wie er beslag heeft weten
te leggen op de laatste podiumplaats.

In de A-finale van de vrije klasse stonden 3 machines aan de start met hetzelfde aantal punten (56), dus moest er nog volop om gestreden
worden wie er vandaag met de dagzege aan de haal zou gaan. Barelt had zich voorgenomen om er vol voor te gaan en spoot werkelijk uit de
startblokken. Bij de 1e bocht aangekomen nam hij gedecideerd de leiding om deze in het vervolg van de finale niet meer af te staan aan wie dan ook.
Een prachtige afsluiting van deze wedstrijd dus en wederom een 1e plaats aan het palmares toevoegend maakte de aanwezigen zich alvast op
voor de huldigingsintocht in Annen. Gezien de festiviteiten in eigen dorp hadden we onze trouwe supporter Frank bereid gevonden
om het eremetaal in ontvangst te nemen. We hebben later begrepen dat deze huldiging nogal lang op zich liet wachten en er behoorlijk
wat onduidelijkheid was over het tijdstip hiervan. De beker is echter gearriveerd in Annen en daar werden nog verschillende versnaperingen
op genuttigd tot in de kleine uurtjes. Een mooie afsluiting van een mooi combineseizoen. Op 5 oktober is onze jaarlijkse feestavond en is
er volop de gelegenheid om het glas te heffen op het behalen van de titel. Wij hopen een ieder wel van een feestje houdt daar te mogen begroeten.
Qua combinerace zou ik zeggen tot volgend seizoen, bij de openingswedstrijd in De Hoeve. Gedurende de winterperiode zullen we alle nieuwtjes op
de website publiceren dus hou de site in de gaten.
Tot slot willen we al onze sponsoren en donateurs bedanken voor hun ondersteuning het afgelopen seizoen, zonder jullie inbreng en ondersteuning
was dit alles niet mogelijk geweest. BEDANKT!!!!!
Emmeloord 15 september 2013
Voorbeschouwing
De wedstrijd van de waarheid. Gaat het lukken om de Nederlandse titel weer eens naar Annen te halen? 2 jaar geen Nederlandse titel
heeft het team afgelopen winter doen besluiten een compleet nieuwe machine te ontwerpen en te bouwen, om het verloren gegane terrein
te heroveren op de concurrentie. Alle aanwezige kennis werd gebruikt om een ultiem racemonster te bouwen en wat op de tekentafel bedacht
was in de praktijk te brengen. Nu hebben we enorm veel vertrouwen in het technische team, maar deze keer kwamen er zoveel
technische vernieuwingen aan bod, dat menigeen zich wel eens achter de oren krabde of de geestesspinselen van de technisch begaafden
onder ons niet te veel van het goede was en vroeg men zich af of er niet te veel hooi op de vork genomen werd.
Na 4 wedstrijden om het Nederlands kampioenschap en de stand op de ranglijst in ogenschouw nemend moet er gezegd worden dat de mannen
een schitterende prestatie hebben geleverd met de geboorte van "DAS UNGEHEUER". Tot op heden hebben we hele goede resultaten geboekt en
hebben we in Emmeloord nog 16 punten nodig om de felbegeerde titel binnen te slepen. Niemand minder als Barelt is de eer gegeven dit om dit
proberen te realiseren. Barelt die combinerace ademt heeft een alcoholverbod gekregen voor de rest van de week om zondag zo fit mogelijk aan de
start te kunnen verschijnen in Emmeloord. Een fysio, dieetgoeroe en haptonoom zijn gecontracteerd om Barelt fysiek en geestelijk optimaal voor
te bereiden voor deze moeilijke opgave. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben ze aan een week absoluut niet genoeg, maar we zullen moeten
roeien met de riemen die we hebben om deze atleet tot grootse hoogten te stuwen.
Helaas valt deze wedstrijd samen met de grasbaanrace in Annen waar velen van het team als vrijwilliger of deelnemer bij betrokken zijn, zodat
er keuzes gemaakt moeten worden. Ga ik naar Emmeloord of blijf ik in Annen. Dit geld natuurlijk ook voor de supporters, maar wij hopen toch
dat jullie in grote getale naar Emmeloord afreizen om ons te ondersteunen in het binnenslepen van de felbegeerde titel. Het vertrek bij clubcafe
Boers is gepland om 10:30 uur. Tot ziens in Emmeloord.