Emmeloord 9 september 2012

Zware crash overschaduwd combineraces

Zo en dan is het weer zaterdag en het voorbereiden voor de zondag is weer begonnen. We moesten het deze keer zonder de afdeling transport stellen, de mannen hadden andere verplichtingen maar hadden Luciën Krans bereid gevonden om een truck met oplegger beschikbaar te stellen. Nadat de combinatie gearriveerd was kon het opladen beginnen. Tijdens het opladen werd er opeens opgemerkt "wie rijdt er eigenlijk op de nummer 11", want deze machine zou door Bas bestuurd worden. Maar Bas zit in de lappenmand, hij heeft namelijk een ongeluk gehad tijdens een grasbaan wedstrijd en heeft daarbij een ernstige blessure opgelopen aan zijn rug en is dus niet in staat om te rijden. Probleem. Na wat heen en weer gepraat werd er besloten dat Harm-Jan (van BRATAL) deze schone taak als coureur op zich zal nemen, ware het niet dat er opeens een telefoontje kwam vanaf de Noordzee van Erik (eveneens BRATAL) of we al een chauffeur hadden voor de Nummer 11. Hij stond naast Bert-Jan te vissen en die had we zin om in Emmeloord nog eens een keer te willen rijden. Harm-Jan stond onmiddellijk zijn plek af om zich toch te kunnen storten op de culinaire hoogstandjes.

En dan zondag raceday. In alle vroegte werd de reis aangevangen naar Emmeloord. Daar aangekomen werd het kampement opgeslagen en de machines voorbereid voor de wedstrijden. Dit alles onder het genot van koffie en de befaamde broodjes ei. Geert nam de remmentest voor zijn rekening van de beide machines, alles weer goed gekeurd en dus klaar voor de wedstrijden. Als dan ook de crossauto's goed worden gekeurd kan dan de wedstrijd echt beginnen. Na een tijdje wordt er door een van de autocrosser gevraagd of wij misschien een lastoestel hebben, zijn auto is afgekeurd. Dit was er inderdaad wel het geval en de kooi werd gelast. Dit werd ook opgemerkt door andere rijders en zo ontstond er een file van afgekeurde auto's voor onze tent, deze gevallen werden allemaal netjes behandeld en de wedstrijd kon beginnen.

In de eerst manche zaten Bert-Jan en Geert niet in dezelfde serie, het was eerst de beurt aan Bert-Jan om de nummer 11 de sporen te geven wat hem niet onverdienstelijk afging, hij had natuurlijk al de nodige ervaring op gedaan in Marienvelde. Maar iedere baan is toch weer anders desalniettemin werd hij in een zinderende strijd al eerste afgevlagd. Zichtbaar trots en tevreden kwam hij terug op het park-ferme. Toen was het de beurt aan Geert, deze was enorm gebrand om een goed resultaat neer te zetten want in Marienvelde was Geert het pechduiveltje in de finalemanche tegen gekomen. Geert moest een rechtstreeks duel uit vechten met de nummer 1 van Erwin Hoesstee wat een zeer spannende strijd opleverde. Geert als eerste in de bocht met op het vinkentouw Erwin. Dit bleef zo tot aan de finish waar Geert iets wijd ging en Erwin binnen in de bocht kon blijven, dit resulteerde in een fotofinish wat in het voordeel uitpakt van Erwin, Geert werd dus tweede. Bij terugkomst in de pits merkte Geert op dat de nummer 66 niet naar behoren liep na een snelle check bleek dat er een bougiedop verbrand was en dus maar 7 van de 8 cilinders hun werk gedaan hadden "als je dan zo rijdt moet de concurrentie zich dan toch wel even achter de oren krabben". De 66 werd weer gerepareerd en dus op naar manche 2.

Tussen de manches en de baan diensten door werden de coureurs en hun aanhang getrakteerd op een demonstatie quad rijden door de organisatie, tjonge wat rijden die gasten hard door de pitsstraat, dit is echt het goede voorbeeld geven. Na dit allemaal aanschouwd te hebben moesten Geert en Bert-Jan weer in de baan, ze zaten deze keer wel bij elkaar in de serie. Vol goede moed werd er gestart en bij het uitkomen van de eerste bocht zat Geert op een tweede plek en Bert-Jan op een derde plaats dus er moest nog wel even gas gegeven worden om de 77 die voorop lag te kunnen verschalken. Geert gaf alles, maar wat hij ook probeerde hij kon maar niet dichterbij komen. De baan was hem niet gunstig gezind, daar er gaten in de baan zaten waar onze voorzitter jaloers op is. Ook Bert-jan kon maar niet dichter bij komen wat dus als uitslag gaf 1. 77 2. 66 3. 11. Later hoorden we van de coureurs dat de start toch niet helemaal vlekkeloos verlopen was, er was er al één ontsnapt voordat het licht op groen gesprongen was. Dit is van af de kant moeilijk te zien en we hebben ons er maar in berust.

Opmakend voor de derde en beslissende finale manche zien we de finalestart van de standaard combines, nauwelijks op weg vliegen er enkele combines door de lucht. Dit, wat wij als "doorgewinterde combineracers "nog niet eerder hebben gezien, duid op een enorme crash. Wat dus ook het geval was, de nummer 37 uit Tijnje vloog werkelijk waar hoog door de lucht en kon niet meer ontweken worden door achterop komend verkeer. Dit resulteerde in een megacrash, het werd angstig rustig op de baan en hulpdiensten kwamen van alle kanten aan gevlogen. Enkele leden kwamen ook ontdaan aan bij ons in de tent en deden hun verhaal, dit zag er niet goed uit. Uit voorzorg werd de brandweer ingeschakeld om de chauffeur uit zijn benarde positie te halen, waarna uiteindelijk de gewonde coureur met de traumaheli is afgevoerd. De schrik zat er goed in dus werden de combineracers uitgenodigd bij de jury wagen om te praten hoe het nu verder moest. De mannen in de standaardklasse waren er wel klaar mee voor de rest van de dag en wilden heel begrijpelijk niet meer verder rijden en de heren uit de vrije klasse waren hier solidair mee, er wordt door de combineracers niet meer gereden. Heel terecht lijkt me. Door dit ongeval zijn de finales niet verreden en zal er een oplossing bedacht worden door de organisatie hoe het met de puntenverdeling moet. Er is een voorstel gedaan om de finales in Kootwijkerbroek te houden. Of dit gebeurt, weet ik niet, op basis van punten is Bert-jan als derde geëindigd en Geert als vierde. Wordt nog vervolgd.

Bij terugkomst op onze thuis locatie werd er nog even afgepilst en de zaken van de dag besproken. Er was wel het een en ander gebeurt. Al met al was het een competitieve/sportieve dag met een heel vervelend slot.

Tot ziens in Kootwijkerbroek

Met heel veel dank aan onze correspondent ter plaatse Martin E.






Emmeloord 9 september 2012

Voorbeschouwing

A.s. zondag 9 september de race in Emmeloord, normaal gesproken het circuit waar de beslissingen vallen van het combineseizoen, maar dit jaar is de eer van de apotheose van het seizoen gegund aan Kootwijkerbroek. Dus nog 2 wedstrijden de tijd om indien mogelijk orde op zaken te stellen dit seizoen. Een 2e plaats in het klassement is natuurlijk niet wat het team ambieert. De technische commissie heeft beide machines nagelopen en diverse euvels zijn gevonden en deze verholpen, waardoor de machines weer in een optimale conditie verkeren. En dat zal nodig zijn, want de rijders hebben aangekondigd niets en niemand te sparen, zowel mens als machine zal komende zondag een topprestatie moeten leveren.

The beast zal bestegen en getemd worden door Geert. Geert, die in Mariënvelde aantoonde dat de 66 een machine is waar terdege rekening mee gehouden moet worden, is erop gebrand wederom een topprestatie neer te zetten en gaat voor niets meer en niets minder dan de volle buit in Emmeloord. Nu lijken de weersvoorspellingen dit jaar eindelijk weer eens gunstig voor Emmeloord, dus we verwachten eindelijk weer eens een droge baan in Emmeloord waarop we de vele pk's kwijt kunnen om zodoende het publiek te kunnen verwennen en ze een zeer spectaculaire wedstrijd voor te schotelen. Op de 11 zou Bas plaats nemen achter het stuur ware het niet dat Bas afgelopen zaterdag een ongeluk heeft gehad met een motor en daarbij een ruggenwervel heeft gebroken en dus niet in staat is deze race te rijden. Bij het schrijven van deze voorbeschouwing was nog niet bekend wie de machine zou gaan besturen maar wij kunnen jullie verzekeren dat er een bikkel aan de start zal staan.

In de damesklasse zal Bianca het verloren gegane terrein in Mariënvelde willen goedmaken. De machine was de vorige wedstrijd niet te besturen door mechanische problemen maar zoals gezegd zijn deze verholpen en Bianca zal alles geven om het verloren gegane terrein weer goed te maken. Wij verwachten dat ze als een hinde over de baan zal scheuren en volop het motto van de club zal naleven "Remmen is angst".

De supporters kunnen om 10:00 uur verzamelen bij clubcafe Jan Boers om gezamenlijk af te reizen richting Emmeloord. Denk eraan dat als je op het rennerskwartier wilt komen je een bandje nodig hebt en vraag bij de kassa even om een stempel, zonder deze stempel kom je het rennerskwartier anders ook niet binnen. Bel even met 1 van ons als je in Emmeloord bent en wij zorgen ervoor dat je een bandje krijgt. Tot in Emmeloord zou ik zeggen.

Over Ons

Logo Scuderia Laverda

Scuderia Laverda is het combineracingteam uit het Drentse Annen. Sinds 2000 teisteren de machines van het team de circuits in Nederland en het buitenland.

Contact Informatie

Thoes
p/a Molenakkers 18, 9468 BM Annen
Tel:
Tel: +31 (0)6 - 8363 9964
Mail:
E-mail: info@mannenvanannen.nl