Emmeloord 2009

2e Nationale Titel Scuderia Laverda

Eindelijk was het dan zover, de ontknoping in het Nederlands kampioenschap stond voor de deur. Na de laatste wedstrijd stond het team er goed voor in de tussenstand maar toch was niet een ieder gerust op een goede afloop. In de weken voorafgaand aan de wedstrijd moest er nog het een en ander aan de nr. 66 gebeuren aangezien de temperaturen tot ongewenste hoogtes opliepen en dat natuurlijk niet bevorderlijk was voor de machinerie.
De oplossing moest liggen in het plaatsen van een nieuwe carburateur en daar deze nog besteld moest worden was haast geboden. Het is echter een voordeel als de coureur van de machine ook degene is die de bestelling moet regelen aangezien deze er ernstig belang bij heeft dat de zaken goed geregeld zijn. Na wat korte tests in de week voorafgaand aan de wedstrijd werd het groene licht gegeven en kon het team zich op gaan maken voor de beslissing in Emmeloord.

Zaterdags zoals gebruikelijk het hele spul opladen en dan zondags in alle vroegte (7 uur) verzamelen voor de tocht naar de polder. Ook de supporters van het team hadden wel weer zin in een feestje maar hierbij wordt rekening gehouden met de lichamelijke gesteldheid van deze en gene zodat hier de verzameltijd was vastgesteld op 10.00 uur. De harde kern verzamelde zich zoals altijd bij clubcafe Jan Boers om de reis naar Emmeloord gezamelijk te maken. Ploeg 1 had de hospitality unit al in gereedheid gebracht zodat een een ieder weer op correcte wijze ontvangen kon worden door het team.



Aan de sponsoren wordt gedacht
Eerste gasten gearriveerd


Nadat zoals de remproef was afgenomen en de pecunia's waren opgestreken kon de wedstrijd beginnen. In de 1e manche stonden gelijk alle favorieten voor de titel aan de start. De spanning was van de gezichten af te lezen want hier kon te toon gezet worden voor de rest van de dag. De 66 schoot weg uit de startblokken en kwam als 1e aan bij de eerste bocht en daar begon gelijk ook de ellende. De machine leek wel onbestuurbaar, bij het insturen reed de machine zo de zandwal in. Geert deed er natuurlijk alles aan om de machine weer op de baan te krijgen maar ja als je als eerste de bocht ingaat dan betekend dat dat de rest achter je zit en zo volgde de ene na de andere botsing. De supporters hielden hun hart vast want de 66 werd aan alle kanten geraakt en het was maar afwachten hoe de machine hier uit zou komen. Echter er waren ook machines die deze chaos konden ontwijken waaronder de nr. 19 en de nr. 11. Zij konden ongestoord hun weg vervolgen en gingen dan ook uitmaken wie de 1e manche zou gaan winnen. Nadat alle stofwolken waren opgetrokken was de einstand in de manche nr. 19 1e, nr. 11 2e, nr. 1 3e en nr. 66 4e. Door deze uitslag viel de opgelopen schade nog alleszins mee, maar de technische commissie kon gelijk aan de bak.

De andere teams kwamen terecht of onterecht gelijk verhaal halen gezien de capriolen van de nr. 66 op de baan, maar Het bleek dat er een v-snaar van de stuurbekrachtiging af was gelopen waardoor de machine nagenoeg onbestuurbaar was. Nadat duidelijk was dat er van opzet geen sprake was keerde de rust weer en kon met de herstelwerkzaamheden van de diverse machines worden begonnen zodat er in de 2e manche weer volop voor de punten gestreden kon worden.



Radio Annen, goed bezig
Even een serieuze gesprekspartner


In de 2e manche verscheen de 66 als 1e van de favorieten als enige in de 1e serie aan de start. Gezien de tegenstand moest dit voorafgezien de benodigde 20 punten op kunnen leveren die de 66 nog nodig had om de titel binnen te slepen. Geert schoot wederom weg uit de startblokken en deze keer bleef het spul heel waardoor de titel een feit was. Een opluchting voor een ieder die was meegereisd naar Emmeloord en natuurlijk voor de luisteraars die via Radio Annen op de hoogte konden blijven van het wel en wee in Emmeloord.

In de 2e serie moest Rene het op de nr. 11 opnemen tegen de nr. 1 van Erwin Hoesstee. Nadat de lichten op groen waren gesprongen stond een een ieder verwachtingsvol te kijken waar de machine bleef. Echter bij een blik richting start bleek de nr. 11 daar als enige nog te staan. De machine was niet aan de praat te krijgen. Helaas geen kans voor de nr 11. om zich nog te mengen in de strijd om de 2e plaats in het eindklassement. De technische ploeg kreeg geen rust dus en kon gelijk aan de bak om te kijken of de machine tenminste de 3e manche en natuurlijk de damesklasse nog kon rijden. Echter na een eerste analyse bleek dat er motorisch van alles mis was (kappote kleppen, zuigers en weet ik wat nog niet meer) zodat de technici het niet verantwoord vonden om verder te rijden. Helaas maar ja beter stoppen dan alles in flarden rijden en deze winter met een enorme schadepost te zitten.



Start 2e manche 66
Straatlengte voor, makkelijke 20 punten
Start 2e manche 66
Bijzonder trage start


De eindstand in het NK stond wel vast en zo kon een ieder in de 3e manche vrijuit rijden en het publiek een vermakelijke manche voorschotelen. Het was de mooiste manche van de dag in de vrije klasse met veel snelheid mooie inhaalmanouvres en veel plezier. Geert wist de 66 uiteindelijk naar de 1e plaats te sturen en deze manche en eiste zo ook nog de dagzege voor zich op. Een mooie afsluiting van een mooi seizoen waar de 66 in geen enkele wedstrijd onder de 50 punten scoorde, waarachtig een prachtig succes. Scuderia Laverda voor de 2e keer Nederlands kampioen.



Hup alles maar in de strijd
Hij start echt sneller
maar niet veel meer
Mooie manche om te kijken
Keurige 2e plaats NK
Dagwinnaars
Mooie combinatie
Ook fraai hoor


's Avonds na terugkeer uit Emmeloord werd er bij cluccafe Jan Boers het seizoen geevalueerd onder het genot van menig biertje en hoewel er geen live muziek was kon men toch nog onerwacht genieten van een verassingsoptreden van huisartiest Henk Huting die zijn bekende repertoire nog even ten gehore bracht. Tevreden keerden de laatsten in de kleine nachtelijke uurtjes huiswaarts. Rest ons niets anders dan alle sponsoren, donateurs en supporters te bedanken voor de ondersteuning dit seizoen en we hopen een ieder te kunnen begroeten op de feestavond van zaterdag 3 oktober aanstaande (zie voor het programma elders op deze site).



Even natafelen
Even een verassingsoptreden


Zo nu ook even een paar constructies


Emmeloord 2009

Voorbeschouwing



A.s. zondag is het weer zover, de finale van de NK Combinerace in Emmeloord. Zoals jullie hebben kunnen zien in het klassement staan we er heel goed voor om voor de 2e keer de Nederlandse titel naar Annen te halen. We kijken natuurlijk uit met juichen want Emmeloord is ons niet altijd gunstig gezind geweest en het blijft een mechanische sport dus er kan nog van alles gebeuren.
Desalnietteplus zijn de voorbereidingen in volle gang en zullen we vele supporters van het rode legioen kunnnen verwelkomen in de polder. We weten dat ze in Annen niet vies zijn van een feestje.
De mannen en vrouw die het zondag moeten gaan doen zijn op de nr. 66 Geert en op de 11 Rene, in de damesklasse zal Ellen natuurlijk weer aan de start verschijnen. Ik heb ze kortgeleden nog gesproken en ze zijn scherp vertelden ze. Er was sprake van gezonde wedstrijdspanning en nuchter als ze zijn spraken ze de woorden "de prijzen worden pas verdeeld aan de meet", en zo is het natuurlijk ook.
Nog even ter info, supporters die op het rennerskwartier willen moeten eerst zorgen dat ze via een teamlid een polsbandje bemachtigen voordat ze toegang krijgen. Het vertrek van de supporters vanaf clubcafe Jan Boers zal zijn om 10:00 uur zondagmorgen a.s., een redelijke tijd leek ons. We hopen natuurlijk op een massale opkomst van liefhebbers zondag, maar voor diegene die niet live aanwezig kan zijn, de manches uit de vrije klasse worden ook deze wedstrijd weer live uitgezonden via www.radioannen.nl. Mogelijkheden genoeg lijkt ons om op de hoogte te blijven. Dus tot zondag in Emmeloord.

Over Ons

Logo Scuderia Laverda

Scuderia Laverda is het combineracingteam uit het Drentse Annen. Sinds 2000 teisteren de machines van het team de circuits in Nederland en het buitenland.

Contact Informatie

Thoes
p/a Molenakkers 18, 9468 BM Annen
Tel:
Tel: +31 (0)6 - 8363 9964
Mail:
E-mail: info@mannenvanannen.nl