Yde de Punt 12 juli 2015
Races vol pech, randgebeuren helemaal topOnze thuiswedstrijd in Yde begon anders dan wij ons hadden voorgesteld. Kosten noch moeite waren gespaard om deze race op spectaculaire wijze te openen. Barelt, de chauffeur van dienst, zou met vanaf Hoogeveen opstijgen om met een parachute te worden gedropt boven het circuit van Yde, waar hij na de landing onmiddellijk achter de stuurknuppel van de combine zou plaatsnemen om vervolgens een magistrale manche op de mat te leggen. Echter de weergoden wilden deze dag niet meewerken, moesten de parachutisten een zicht hebben vanuit het vliegtuig van 2,5 a 3 km. In Yde was het zicht maar 150 meter, niet vertrouwd om deze actie doorgang te laten vinden, helaas.
De opkomst van supporters, sponsoren en donateurs was echter overweldigend en als vanouds, wat een massa volk op de been. Gelukkig was de catering hierop berekend en was er voldoende gerstenat ingeslagen om de dorstige kelen te smeren. De remproef werd gedaan door Bas aangezien Barelt al bezig was met zijn proefsprongen in Hoogeveen op dat moment. Na afgelasting spoedde Barelt zich naar Yde om daar het roer in handen te nemen. De start van de 1e manche verliep niet ok en het bleek dat de machine in de 2-wiel drive stond in plaats van de 4 wiel drive. Barelt stopte de machine en zette hem in de juiste stand, dit had echter wel tot gevolg dat hij vanuit de achterhoede een inhaalrace moest beginnen. Barelt, nog vol van de adrenaline, gaf gas en probeerde het verloren gegane terrein zo snel mogelijk weer goed te maken. Dit ging echter lastig op deze Mickey Mouse baan, het was maar een kleine ronde en rechte einden waren er bijna niet. Barelt kwam in de clinch met andere machines en dook vol de greppel in. Uit alle macht probeerde hij de machine weer op de baan te krijgen maar daarbij werd de stuurinrichting verwoest. Over en uit met de pret, geen punten en de Nederlandse titel verloren we steeds verder uit het oog.
Inmiddels was ons entertainment ook gearriveerd en de mannen keken hun ogen uit, dit hadden de meeste leden van de band nog nooit gezien. Na enig overleg begonnen de mannen met spelen langs de baan en het publiek reageerde dolenthousiast. Dit was ja wat. het ene rocknummer na het andere werd het luchtruim in geslingerd, trommelvliezen trilden maar Heavy Hoempa schakelde nog een tandje bij. Alles gaven ze. Ook de 2e set zou langs de baan plaatsvinden maar de mannen hadden inmiddels al bezit genomen van het circuit in de dweilpauzes. Opzwepende live-klanken langs de baan waar maak je dat nou mee in de combineracelarij. Publiek op de banken, fantastisch om te zien en ook de stem zonder rem liet zich niet onbetuigd. Een interview met de band en wat al niet meer.
De 2 manche stond op het punt van beginnen en Barelt was gebrand op een goed resultaat. Vol gas van acquit en hevig duellerend met de nr. 1 doemde hij weer op, die duivelse greppel. Vol gas boorde de machine zich in de zandwal en over en uit ook deze manche, weer 0 punten en kansloos voor de Nederlandse titel. De B-finale was ons deel en daar wist Barelt nog wel even aan het publiek te tonen dat deze machine daar zeker niet thuis hoort. Alles zette hij op 2 ronden of meer en toch nog 20 punten in de knip.
Hierna hadden we een privé optreden geboekt van de band Heavy Hoempa in het rennerskwartier en daar brak de hel los. Wat een partij feestende en brullende mensen op een paar vierkante meter. Als er een dak op had gezeten was deze er onherroepelijk af gegaan. Een prachtige afsluiting en een ieder ging dik tevreden huiswaarts.
Wij willen iedereen die deze dag in Yde onvergetelijk heeft gemaakt van harte bedanken en we hopen deze of gene weer te treffen bij de volgende wedstrijd in Mariënvelde. Tot dan.
Yde de Punt 12 juli 2015
Voorbeschouwing
Daar is ie dan onze allerlaatste thuiswedstrijd in Yde. Een baan waar we successen hebben gekend maar ook decepties. Kampioenschappen zijn er verspeeld maar ook
gewonnen, Wat te denken van de damesklasse in 2011, hier presteerden de dames dermate dat ze in Yde het Nederlands kampioenschap al in de pocket hadden, een nooit weer geevenaarde prestatie.
We hebben over deze laatste grand prix extra vergaderingen belegd om de kathedraal van Yde rood te laten kleuren. Extra middelen zijn
beschikbaar gesteld om er een zo compleet mogelijk spektakel van te maken als dank voor onze sponsoren, donateurs, fans en natuurlijk niet te vergeten de organisatie
die het al jaren voor ons mogelijk maakt om hier in Yde te kunnen schitteren voor ons thuispubliek. Spektakel is waar wij voor staan en we zullen deze wedstrijd dan ook
op een ongeevenaarde wijze beginnen. Onze chauffeur van dienst, Barelt, zal met een parachutesprong net voor de start van de vrije klasse op het terrein landen om vervolgens
de stuurknuppel ter hand te nemen om te proberen de kansen op een 7e nationale titel zo optimaal mogelijk te houden. Maximaal scoren is de opdracht en dat weet Barelt zelf ook.
Ook hebben we voor een muzikaal intermezzo gezorgd in de dweilpauzes. De hospitality unit zal dit jaar langer open zijn, waar onze relaties de complete 16 seizoenen kunnen
evalueren. Niets is aan het toeval overgelaten om er een onvergeteliijke dag van te maken in ons afscheidsjaar.
We hopen dat een ieder die het Scuderia Laverda combinereaceteam Annen een warm hart toedraagt en ons nog 1x aan het werk wil zien de overtocht naar Yde maakt.
Yde moet rood kleuren, laat zien waar Annen voor staat en kom massaal naar de baan in Yde. Dit kun en mag je eigenlijk niet missen. Dus tot zondag bij de race in Yde.
De supporterskaravaan zal om 11.00 uur bij clubcafe de Anneroele vertrekken om in konvooi naar Yde te vertrekken. Veiligheidsdiensten, politie, aivd en alle overige diensten zijn
reeds geinformeerd over deze megastoet. De N34 en A28 zal vrijgemaakt worden voor een soepele doortocht van het rode legioen. Yde here we come.