Yde de Punt 14 juli 2013
Wedstrijd 3 Nederlands kampioenschap 2013
Nog nooit begon een verslaggever met zulke mixed emotions aan een wedstrijdverslag. Het toeval wil dat uw razende reporter van vandaag
vlak voor aanvang van de eerste letter in dit verslag, te horen kreeg dat zijn laatste race inmiddels achter de rug is,
nog vóór aanvang van Yde.....
Hoe dat zit? In de winterperiode is door alle leden unaniem besloten om "the beast" in de etalage te zetten, en juist vandaag,
iets voor 11.00 uur, en net voordat ondergetekende zou instappen, kreeg hij dit nieuws ter 1,5 oor......
Juist op de dag dat ik mij verheugd en optimaal voorbereid had om afscheid te nemen als coureur met orakelachtige allure,
wordt die secuur uitgestippelde weg naar eeuwige roem verstoord; door notabene de Belgen.....
De dag begon sowieso enigszins rommelig voor ons team in Yde. Om onze sponsoren en gasten optimaal te verzorgen, werd onze VIP Room
weer opgebouwd, nou ja..., opgebouwd.... Deze normaliter eenvoudige klus moest worden uitgevoerd door het Bratal team, u raad het al?
Onze Harm Jan (De decibel gigant) bleek de bouwtekening in spiegelbeeld te hebben, en ondanks alle goed bedoelde hulp van Erik Bratal Brakke
was Harm Jan niet van zijn stuk te brengen; zo moest de tent worden opgebouwd!! Het hele bouwsel lag na 20 minuten binnenstebuiten,
voorzien van een paar kilo's aan koeienpoep, en met de open haard en de olijke schilderijen aan de buitenzijde. Toen
vervolgens ook nog enkele andere decibelknallers zich mengden in deze wirwar, was de chaos compleet.
Tot overmaat van ramp ook het bier nog lauw, dus op naar de eerste heat. Alle machines "made in Annen" samen aan de start.
Geert Mulder, vandaag rijdend op "Das Ungeheuer", laat bij de start onmiddellijk zien dat de juiste gearing is gevonden, alle overige
coureurs in verbijstering en stofhappend achter gelaten.
De frietekotten uit België moeten nog wennen al aan die pk's onder het pedaal, en behalen een 5e plaats (met The Beast)
en een 7e plaats met de Good Old Eleven.
Maar dan de 2e heat!! Startend vanaf de tweede rij, mochten de kunsten van onze Dakar held worden vertoond t.o.v. Hoesstee,
met zijn 4wheel drive wordt hij door Annen meer dan serieus genomen. De hordes meegereisde fans kregen waar ze recht op hadden,
een strijd op het scherpst gestreden. Kennelijk moest ook Geert even wennen aan deze spanning, want bij het ingaan van de 3e bocht
was de altijd aanwezige controle even weg; even staal kussen met Hoestee, gebroken aandrijfas. Even later werd de heat stil gelegd
vanwege koprollende collega coureurs op de baan; onze volledig uitgedoste technische dienst mocht ter plekke de ellende verhelpen,
en met giant ty-raps (bundelbandjes XXXL) werd de klus geklaard. Nadat de wedstrijd even later nogmaals werd stilgelegd omdat
de Belgen met de Good Old Eleven ook nog gingen duikelen, behaalde Geert een zwaar bevochten 4e plaats; het vuur werd Mulder
aan de schenen gelegd. Bij terugkomst in de PIT Box werden mens en machine onmiddellijk onder handen genomen, en door maar liefst
83 toeschouwers (geteld) gade geslagen. Dat de combine werd klaar gestoomd voor de finale, daarover bestond geen enkele twijfel,
maar zou Geert met deze zware druk kunnen omgaan?
Vanaf een uitstekende startplaats werd begonnen aan deze zware klus onder exorbitante druk, zou Geert aan deze druk een juiste draai
kunnen geven?
Startlint omhoog, gas erop, stofwolk, kijken, eerste bocht, vanuit een derde positie ging Geert beginnen aan deze monsteropgave.
Ronde na ronde probeerde hij naar voren te komen, maar met zijn 2wheel drive (aandrijfas nog steeds defect) viel dat niet mee,
en toch wist Geert in ronde 5 alles uit zichzelf en machine te persen, en kon hij opstomen naar positie 2; het maximaal haalbare
deze editie van Yde. In het dagklassement werd een 3e plaats behaald, meer dan keurig natuurlijk. De technische commissie moet
nog even aan de bak, of liever; aan de aandrijfassen, maar daarna kan met alle vertrouwen worden begonnen aan de wedstrijd in Mariënvelde.
In Marienvelde zal voor het eerst weer een gooi kunnen worden gedaan naar de Nederlandse titel, we staan tenslotte op een
1e plaats in de NK tussenstand, het zou daarom fantastisch zijn als De mannen van Annen worden gesteund door een groot rood legioen.
Kom dus op zondag 18 augustus ons team steunen in het mekka van de combine-races, overnachten is mogelijk!
Met dank aan Rene.
Yde de Punt 14 juli 2013
Voorbeschouwing
14 juli 2013, de heilige grond van Yde is het strijdtoneel van de 3e wedstrijd in het gevecht om de Nederlandse titel
combineracen 2013. De havikken van de Hondsrug zullen natuurlijk acte de presence geven in hun thuiswedstrijd in de
kathedraal van het Noorden.
Het team is bijzonder goed gemutst na de 1e 2 wedstrijden om de Nederlandse titel, waar het maximaal mogelijke aantal punten
werden behaald.
Das Ungeheuer (22) gaat aan de leiding met 156 punten, gevolgd door The Beast (66) met 148 punten. De technische commissie
slaapt sinds De Hoeve al op de rug zoveel genieten de mannen van de prestaties op de baan die het rechtstreekse gevolg zijn van
hun verrichtingen in de werkplaats afgelopen winter en voorjaar.
De adonissen van Annen zullen ook deze wedstrijd weer proberen om hier maximaal te scoren, we hopen echter vooral op een spannende
en sportieve wedstrijd. Wij roepen bij deze dan ook alle inwoners van het leukste dorp van Drenthe op om een bezoek te brengen
aan het circuit in Yde om gade te slaan wat een aantal van hun inwoners uitspoken op een verdwaalde zondagmiddag in juli.
De rijders die de eer hebben het materiaal te mogen besturen zijn: Geert Mulder op Das Ungeheuer en Rene Kuipers op The Beast.
2 mannen waar wij van weten dat het racen ze in het bloed zit. De machines zullen in optima forma moeten verkeren om deze
gasgevers te kunnen trotseren.
Van horen zeggen heeft het team nog wat verassingen in petto, maar daarover meer op de dag zelf. Zoals gezegd u bent van harte
welkom in het onderkomen van het team in de paddock, om even rustig bij te komen van de vele pk's die hier op de baan
gebracht gaan worden. Dus tot ziens in Yde.