Yde de Punt 3 juli 2011

Hillechien Nederlands kampioen

Gisteren streken de zandbakzigeuners met het hele circus neer in de kathedraal van het Noorden (met dank aan Wim, heerlijke uitspraken heeft die man). We waren te gast op het geheel vernieuwde circuit van Yde de Punt, voor ons eigenlijk de belangrijkste wedstrijd van het jaar aangezien we hier altijd hordes fans kunnen begroeten. Kosten nog moeite waren gespaard om onze sponsoren en donateurs in een goede ambiance te kunnen ontvangen. Een complete hospitality unit werd meegenomen, ingericht door Jan de Bouvrie, omdat wij van mening zijn dat deze mensen heel belangrijk zijn voor je team en het ze aan niets mag ontbreken. De sponsoren waren allemaal persoonlijk uitgenodigd om in Yde een kijkje te komen nemen en veel, heel veel hadden aan die uitnodiging gehoor gegeven. De Scuderia Heineken Villaverda stroomde vol en de sfeer was uitstekend te noemen. De catering had weer groots uitgepakt, ook aan de kids was gedacht. Lolly's, chips, ranja alles was aanwezig.

De avond voor de race was een delegatie van het team al naar Yde getrokken met een gehuurde bus om daar alvast wat sfeer te proeven en het moet gezegd worden, de organisatie was goed bezig geweest. De beurs was getrokken om het bijna onbetaalbare muzikale duo, duo uniek, aan te trekken om de sfeer te verhogen. En dat lukte, het was een gezellig gebeuren en wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Dan natuurlijk de race, de verwachtingen waren zoals gezegd hooggespannen en het rode legioen maakte zich op voor spannende race. Echter in de 1e serie van de 1e manche ging het volledig mis, doordat er met de achterwielbesturing op deze baan haast niet te sturen was, stond de Groene Os dwars op de baan. Barelt dacht er handig om heen te kunnen sturen maar rekende er niet op dat Eext hem in de achteruit zette en vol gas achteruit reed. Barelt kon de machine niet meer ontwijken en knalde vol in de flank. Resultaat: een afgebroken as en einde wedstrijd (ook voor Eext trouwens). Dat was een enorme tegenvaller en waarschijnlijk is daarmee de kans op een hernieuwd Nederlands titel verkeken.

Maar we hadden nog een ijzer in het vuur, the good old moest dan maar zorgen voor de feestvreugde. Echter zoals gezegd de machines waren haast niet te besturen op deze baan en Bas had de grootst mogelijke moeite om het geheel op de baan te houden. Uiteindelijk wist hij de machine naar een 5e plaats te sturen, maar Bas geloofde het verder wel en gaf de stuurknuppel over aan Barelt die de overige manches voor zijn rekening zou nemen.

Barelt verscheen in de 2e manche aan de start met de 11 en wist ondanks de grote moeilijkheidsgraad de bolide naar een uitstekende 1e plaats te sturen deze heat. Gelukkig toch 20 punten in de knip. Al met al voldoende om in de A-finale te mogen starten (hoewel er wel heel veel uitvallers waren). De finale was nog geen 200 meter oud toen de nr. 2 met Martin Peters aan het roer een ongelooflijke salto mortale maakte waar menigeen behoorlijk van schrok. Hulpverlenend personeel en de ambulance waren zeer snel ter plaatse en Martin moest helaas met een ambulance worden afgevoerd. dat de combinesport toch een behoorlijk veilige sport is bleek ook wel uit het feit dat je aan de machine niet kon zien dat deze zojuist een enorme crash had gemaakt. Wij hebben inmiddels vernomen (zie gastenboek) dat het goed gaat met Martin en dat hij in Marienvelde weer aan de start zal staan. In deze finale had Barelt eigenlijk maar 1 opdracht, zorg ervoor dat je de nr. 20 achter je houdt om het verlies zoveel mogelijk te beperken. Dit was niet aan dovemansoren gezegd en de voor(na)zitter stuurde de combinatie naar een hele mooie overwinning en dus 40 punten erbij. Uiteindelijk resulteerde dit een in een toch nog mooie 2e plaats in het dagklassement en een aantal plaatsen winst in de tussenstand.

Als afsluiting stond daar nog de damesklasse op het programma natuurlijk. Hillechien wou ook in deze race laten zien waartoe ze allemaal in staat is, maar helaas geen concurrentie in deze race (de meiden van Hoesttee waren begrijpelijk met hun gedachten bij teamgenoot Martin) zodat Hillechien moeiteloos de volle 20 punten mee naar Annen nam. En dat betekende, als wij alles goed hebben gelezen (de tussenstand) dat gelijk de Nederlandse titel in de damesklasse betekent voor het Scuderia Laverda combine racingteam. Natuurlijk een prachtig resultaat en vanaf deze plaats nogmaals de felicitaties naar Hillechien die na de overwinning in 2006 de Nederlandse vrouwentitel voor de 2e keer in de geschiedenis naar Annen haalt.

Na afloop werd er tot in de kleine uurtjes, geheel volgens traditie, afgepilst bij clubcafe Boers. Rest ons niets anders dan iedereen te bedanken die de tijd en moeite hadden genomen om het Scuderia Laverda combineracingteam te komen ondersteunen in Yde. Het doet ons deugd dat in het bijzonder sponsoren en donateurs massaal de weg hadden weten te vinden naar Yde. Nogmaals bedankt en wie weet zie we elkaar weer op het velodrome van Marienvelde waar alle teams op zondag 7 augustus weer om de bokalen zullen strijden. Uw verslaggever zal daar i.v.m. vakantie afwezig zijn, wie de honneurs waar gaat nemen is op dit moment nog iet bekend, maar een verslag zal er zeker komen. Tot augustus, in Marienvelde.



Yde de Punt 3 juli 2011

Voorbeschouwing

Ja ja het gaat hard met de wedstrijden, afgelopen zondag nog de NK-wedstrijd in Afferden en nu staat alweer de volgende wedstrijd voor de deur, onze thuiswedstrijd in Yde. Gelukkig hebben de coureurs in Afferden voorbeeldig gereden en hebben we weinig schade opgelopen zodat we in Yde op volle oorlogsterkte aan de start kunnen verschijnen.

Een splinternieuwe baan in Yde op een nieuwe lokatie, dus de uitdaging om hier voor het thuispubliek een goed resultaat neer te zetten is groot, zeer groot. Traditiegetrouw zo langzamerhand loop heel Annen uit om deze wedstrijd gade te slaan en we verwachten dan ook een rooie gloed over Yde te kunnen leggen.

De chauffeurs die het enthousiasme bij de fans tot grote hoogten moeten laten stijgen zijn op de "the Good Old" nr. 11 Bas Erkelens. Bas kent de machine op zijn duimpje, hij heeft hem van onder en van boven al eens bekeken, maar we hopen en verwachten dat hij in Yde een aantal posities in het algemeen klassement kan stijgen door hier lekker in de punten te rijden. The Beast" zal wederom bestegen worden door onze voorzitter om hem de sporen te gaan geven. Ook hier hopen we natuurlijk op een goed resultaat en dat het kan hebben we afgelopen zondag kunnen aanschouwen in Afferden.

En dan de damesklasse, zoals ook tijdens de voorgaande 2 wedstrijden klimt Hillechien "Tuffie" Klunder weer op de bok. De beide laatste wedstrijden wist ze in winst om te zetten en ze heeft dan ook de leiding in de tussenstand bij het gevecht om de Nederlands titel bij de vrouwen. Maar de concurrentes zullen alles opp alles zetten om Tuffie van de 3e zege op rij af te houden. Ik hoorde onze voorzitter nog zeggen dat het wat hem betreft wel eens weer tijd wordt om de titel bij de vrouwen voor de 2e keer in de historie, na het succesjaar 2006, weer eens naar Annen te halen.

Het team is er klaar voor om er een spectaculaire wedstrijd van te maken en we hopen in Yde op een zeer massale opkomst van het rode legioen. De supporters kunnen zich om elf uur verzamelen bij clubcafe Boers. Heb je een plekje over in de auto, rij even naar het cafe en neem iemand mee die het team ook wil ondersteunen.

We verwachten dit jaar weer een invasie, dus ik zou zeggen tot zondag .a.s. in Yde waar we de grond zullen doen daveren.

Over Ons

Logo Scuderia Laverda

Scuderia Laverda is het combineracingteam uit het Drentse Annen. Sinds 2000 teisteren de machines van het team de circuits in Nederland en het buitenland.

Contact Informatie

Thoes
p/a Molenakkers 18, 9468 BM Annen
Tel:
Tel: +31 (0)6 - 8363 9964
Mail:
E-mail: info@mannenvanannen.nl