Yde de Punt 4 juli 2010

Toch nog dagprijs

Zo het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk het verslag van Yde de Punt online. In dit hoge tempo van ontwikkelingen is het voor uw verslaggever bijna geen doen meer om dat allemaal bij te houden. Daarbij dan ook nog eens de ondraaglijke temperaturen in de redactieruimte maakt dat het leven van uw verslaggever niet over rozen gaat.

Ook deze wedstrijddag schoten de temperaturen van mens en materiaal alweer snel omhoog en Helga van Leur kon ons geen garantie geven dat deze hittegolf snel een einde zou krijgen. Maar niet getreurd half Annen en Anloo was weer uitgelopen om het spektakel in Yde in levende lijve te kunnen aanschouwen. Drommen, hordes, honderden mensen baanden zich een weg naar de hospitality unit van het team. Deze was ook dit keer weer zeer goed geouttileerd en menigeen deed zich tegoed aan de verkrijgbare versnaperingen aldaar. Nadat de TC alles in gereed had gebracht voor de start van de 1e manche toog de mensenmassa naar de baan om daar hooggespannen de prestaties van het team gade te slaan.






In de 1e manche deden de rijders gelijk al van zich spreken, Geert spoot weg bij de start om zich comfortabel aan de kop van het veld te nestelen. Rene daarentegen ondervond grote problemen bij de start waarbij de motor afsloeg en deze weigerde onder deze erbarmelijk omstandigheden zijn werk te doen. Nadat alle overige machines al een ronde of 2 hadden afgelegd leek het Rene ook tijd om te gaan starten (hij wil er toch altijd wel een race element in aanbrengen, maar volgens mij was dit iets te gortig). Hij deed zijn uiterste best om de aansluiting bij het veld weer te vinden maar dat was natuurlijk onbegonnen werk. Ondertussen bouwde Geert aan een comfortabele voorsprong op de rest van het veld maar ook hier kwam enigzins een kink in de kabel. De nr. 80 had de greppel bezocht in 1 van de bochten en daar had Geert niet op gerekend. Een frontaaltje hing in de lucht maar uiteindelijk bleek het allemaal mee te vallen. Er werd hier wel unmondig veul tied verspeult zodat een topklassering er in deze manche niet meer in zat. Franterig keerden beide coureurs terug op het rennerskwartier. Bij beide was de temperatuur opgelopen naar ongezonde hoogten en ze beloofden een waar spektakelstuk te verzorgen in manche 2.






In manche 2 liet Geert als snel niets aan de verbeelding over, hij nam gedicideerd de leiding en bouwde deze ronde na ronde uit. Hij zat volgens eigen zeggen in een fantastische racepace en verslond zijn tegenstanders 1 voor 1. Rene was ook goed vertrokken deze manche en bond ook menig concurrent aan de zegekar. Echter de machine kon het allemaal niet bijbenen en in bocht 5 ging het dan ook goed mis. Formule 1 achtige toestanden op de baan van Yde, grote witte rookwolken stegen op uit het hart van de machine. De TC sloeg de schrik om het hart en telefoontjes werden al gepleegd om extra vakantiedagen op te nemen, er werd reeds voor enige tijd afscheid genomen van wederhelften want dit voorspelde menig weekje sleutelen. De verdere ontwikkelingen hieromtrent zijn elders op deze site te vinden (bouw 2010 en het gastenboek). Maar zoals gezegd Geert met the Beast ging deze manche voortreffelijk en sleepte hier de volle 20 punten binnen.






In de finalemanche hadden we dus maar 1 machine aan de start en om de dagzege nog binnen te kunnen halen zou er buitengewoon gepresteerd moeten worden. Maar laat dat maar aan Geert over, die was zo gebrand op een goed resultaat dat de concurrentie hem alleen bij de start heeft zien vertrekken en daarna was het het grote stofwolk die over het circuit raasde. Ik zag zelfs andere piloten onder het rijden pogingen doen om uit te stappen omdat ze meenden dat ze stil stonden. Dit was 1 van de snelste manches ooit gereden op een combinecircuit, het meegereisde publiek ging volledig uit zijn dak na het zien van zoveel shetlandpony's. Uiteindelijk bleek het behaalde resultaat zelfs nog goed voor de dagzege zodat de 1e prijs van de dag binnen was.






Na het uitvallen van de 11 was het natuurlijk tranen met tuiten bij de dames, want zij konden hier voor thuispubliek niet aan de bak. Maar daar kwam een werkelijk grote geste van Eext die 'de Gasschoeve' aanboden om op hun machine te gaan knallen in de damesklasse. Dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd en Ellen besteeg de machine alsof ze al jaren niets anders had gedaan. Ze reed een voortreffelijk wedstrijd om een machine waar ze niet mee vetrouwd was en sleepte uiteindelijk een 3e plaats uit het vuur. Al met al dus een zeer geslaagde dag (behalve voor de TC) en de meute supporters reisde tevreden weer terug naar stamcafe Jan Boers alwaar men de gebeurtenissen van de dag nog eens even rustig doornam onder het genot van diverse genotsmiddelen.










Rest mij niets anders dan het team van De Groene Os speciaal en de meegereisde supporters te bedanken voor weer een topdag bij het combineracen. Ik hoop jullie allemaal weer terug te zien in Marienvelde waar het team voor eerst in de geschiedenis al voor Emmeloord zich kampioen van Nederland mag noemen, mits er niets explodeerd of andere mechanische ongemakken zich voordoen.



Yde de Punt 4 juli 2010

Voorbeschouwing

Het is werkelijk niet te geloven de wedstrijden volgen mekaar in razend tempo op, uw verslaggever heeft nauwelijks tijd om de verslagen online te zetten of de volgende wedstrijd staat alweer voor de deur.
Deze keer strijkt het circus neer in Yde de Punt waar alweer de 4e wedstrijd voor NK zal worden verreden. Gelukkig hebben onze machines in de vorige wedstrijd in Afferden nauwelijks schade opgelopen waardoor de technische commissie deze week ook de wedstrijden van het WK kan volgen in de plaatselijke horeca.
De prestaties van de machines zijn uitstekend tot op heden wat heeft geresulteerd in een 1e en 2e plaats in het tussenklassement voor de Nederlandse titel. De piloten voor onze thuiswedstrijd in Yde zullen tot op het bot gemotiveerd zijn om de prestaties een passend vervolg te geven. The Beast (66) zal bestuurd worden door onze zeer ervaren piloot Geert Mulder. Geert heeft in het verleden al bewezen de machine volledig onder controle te hebben en hij wil natuurlijk schitteren in onze thuiswedstrijd.
The Good Old, die natuurlijk vorige week in Afferden met de hoofprijs aan de haal ging, word wederom bestuurd door Rene Kuipers, die dit huzarenstukje uithaalde in Afferden. Rene heeft al aangegeven ook in Yde de gashendel volledig open te trekken om ook hier een optimaal resultaat te boeken.
In de damesklasse zal deze race Ellen "De Gasschoeve" van Dijk wederom plaats nemen achter het roer. Ellen is zeer strijdbaar en kondigde aan toch wel een keer van de leidster in het NK-klassement Aileen Rupert te willen winnen dit seizoen. Dus ook dat beloofd een mooie race te worden.

Aangezien het hier dus een thuiswedstrijd betreft en de afstand Annen - Yde fietsend te overbruggen is worden er weer veel supporters van het rode legioen verwacht. Om de plekken in de auto's optimaal te kunnen benutten is het vertrek bij Jan Boers vastgesteld op 11:00 uur. Dus mocht je nog een plekje over hebben in de auto ga dan even bij Boers aan en neem even iemand mee. Rest mij niets anders jullie een prettige wedstrijd te wensen a.s zondag en denk aan de zonnebrand.

Over Ons

Logo Scuderia Laverda

Scuderia Laverda is het combineracingteam uit het Drentse Annen. Sinds 2000 teisteren de machines van het team de circuits in Nederland en het buitenland.

Contact Informatie

Thoes
p/a Molenakkers 18, 9468 BM Annen
Tel:
Tel: +31 (0)6 - 8363 9964
Mail:
E-mail: info@mannenvanannen.nl