Sint Isidorushoeve 2006
Openingswedstrijd 2006 eindigt met schitterende 3e plaatsNa een slopende feestweek moest er zondag aangetreden voor de openingswedstrijd van het nieuwe seizoen in De Hoeve. Na vele uren sleutelen in de afgelopen weken en maanden was de machine op tijd klaar voor de race (petje af voor de technische commissie) en konden we de reis naar. de Hoeve aanvaarden. Om niets aan het toeval over te laten had onze rijder Klaas Jan een kroegverbod gekregen voor de afsluitende zaterdagavond. Dit had wel tot gevolg dat veel van de overige leden tot in de kleine uurtjes op de diverse horeca-locaties moesten bivakkeren om dit in de gaten te houden. Dat dit allemaal prima was gelukt bleek zondagmorgen wel bij de aanblik van deze, zichzelf belangeloos opofferende, leden.
Er werd in alle vroegte afgereisd richting de Hoeve om daar met de blinkende paardekrachten aan de start te verschijnen. Iedereen was natuurlijk nieuwsgierig hoe de bolide zich zou houden na de problemen die we deze winter hadden gehad en ook wat de concurrentie deze winter had gedaan. Ook deze teams doen er elk jaar natuurlijk weer een hoop aan om het publiek op een mega-spektakel te trakteren en hoge ogen te gooien in het Nederlands Kampioenschap Combineracen.
Na een dorstige reis kwamen we aan in de Hoeve en het bleek dat we hier eigenlijk het ritme van de feestweek zo weer op konden pakken, want ook in de Hoeve weten ze wel wat feesten is gezien de mega-feestent waar ons oog op viel. Na aankomst werd gelijk het kamp opgeslagen en de machine geprepareerd voor de 1e start. Daarna moest eerst even de inwendige mens versterkt worden alvorens we ons op konden gaan maken voor de 1e manche van de dag.


Voor de vrije klasse was het natuurlijk eerst de beurt aan de standaardklasse, waar natuurlijk ook veel van onze combinevrienden aan meedoen. Ook hoorden we alweer het vertrouwde stemgeluid van onze favoriete speaker Wim, die met zijn uitspraken het publiek menigmaal tot een lach kon verleiden. Ook kreeg hij met grote regelmaat de fans van de diverse teams op de banken waardoor de stemming er gelijk alweer goed in zat.
Nadat de rookwolken op waren getrokken na de start in onze 1e manche bleek dat we redelijk goed uit de startblokken waren gekomen met een vierde plek. Klaas Jan reed hier zijn eerste wedstrijd op deze monster-machine, maar al gauw bleek dat hij op dit circuit goed uit de voeten kon en de machine goed onder controle had. Na een prachtige inhaalmanouvre bereikte hij de derde plaats en keek hij wat de mogelijkheden waren op een nog hogere klassering.
De 1e 2 machines (nr. 19 Erwin Hoestee en nr. 63 Harry ten Brummelhuis) waren echter al te ver uitgelopen om deze nog serieus te kunnen bedreigen. Klaas Jan reed de race vervolgens verstandig uit en pakte hiermee de eerste 13 punten voor het NK. Dit was natuurlijk al een leuke opsteker voor het team.


Na een technische inspectie van de machine bleek dat tevens dat de temperatuur voor de eerste keer onder controle was. Een pluim voor de technische commissie en deze mannen waren dan ook uitermate tevreden. Hierna konden we weer genieten van de culinaire hoogstandjes van Harm Jan en Erik (de catering-commissie) die ook dit keer weer een uitstekende catering hadden verzorgd. Als hongerige wolven bestormden we de BBQ om in een lekker zonnetje te genieten van de specialiteiten van de heren koks. De biervoorraad werden angstvallig gemeden door de meesten, maar er was gelukkig ook genoeg fris meegenomen waar gelijk een behoorlijke bres in werd geslagen.




Na de start van de 2e manche lagen we op een 5e plek, maar al na anderhalve ronde wist Klaas Jan de Beverol van Peter Wevers en de nr. 21 uit Enter achter zich te laten en ging op jacht naar de 2e positie. Dit was wederom geen eenvoudige opgave, maar in deze manche was het geluk aan onze zijde door het uitvallen van de nr. 63 en wist Klaas Jan een fraaie 2e plaats te bemachtigen achter de nr. 19 uit Enter en konden er weer 16 punten op ons konto worden bijgeschreven.
Ook na deze manche werd er genoten van de diverse lekkernijen en bleek dat er ook alweer enkele van de late feestgangers de eerste biertjes van de dag durfden open te trekken. Deze smaakten natuurlijk al snel naar meer en zo teerde de biervoorraad ook gestaag in. Na wederom een gedegen technische controle keken de heren nog steeds vrolijk want wederom was alles heel gebleven en de bleek temperatuur goed op peil te zijn. Echter er kwam bij een enkeling ook een beetje droevenis door want we hoorden toch duidelijk iemand van de technische commissie zeggen "Alleen wat zand wegsteken en de tank bijvullen, verder hoeven we eigenlijk niets te doen". Maar ja je weet nooit wat de toekomst brengt, misschien heeft de technische commissie bij de volgende wedstrijd wel het zweet duimendik voor de kop van al het gesleutel.




Na de 2 eerste manches stonden we hoog in het tussenklassement en was er dus uitzicht op alweer een beker in De Hoeve. Na de 3e plaats vorig jaar konden we dit dus evenaren en wellicht zelfs verbeteren. In deze manche schoten we uit de startblokken en lagen we gelijk op een verdienstelijke 3e plaats met ruime voorsprong op de Beverol. Echter een van de achterblijvers maakte voor de hoofdtribune een spectaculaire crash en werd de rode vlag gegeven. De Beverol maakte van deze gelegenheid gebruik om zijn combine weer naast ons te parkeren en zo moest Klaas Jan nog maar eens alles uit de kast halen om zijn derde plaats te verdedigen. Dit lukte met glans en dit leverde ons een puike 3e plaats in het dagklassement op en tevens dus weer 13 punten voor het tussenklassement voor de NK. De druk neemt nu dus toe voor de volgende rijders om deze positie te verdedigen of eventueel nog te verbeteren.






Er was ons echter niet duidelijk dat de prijsuitreiking direkt na de wedstrijd plaatsvond en nadat we eerst de befaamde carcrusher nog even in aktie hadden gezien, doken we het feestgedruis in in de veronderstelling dat daar de prijsuitreiking plaats zou vinden (zoals ook vorig jaar het geval was). Nadat de organisatie ons alsnog de beker had overhandigd, konden we met een gerust hart richting Annen afreizen, waar nog even tot in de kleine uurtjes het behalen van dit goede resultaat werd gevierd.


De volgende race is een buitenlandse wedstrijd in het Duitse Wallerfangen-Ittersdorf, maar op dit moment is nog niet duidelijk of we daar wel aan de start kunnen verschijnen aangezien hier maar weinig combines uit Nederland kunnen deelnemen. Er verschijnen hier veel combines uit Luxemburg en Frankrijk aan de start en financieel kan de organisatie niet veel Nederlandse teams toelaten. De webmaster heeft inmiddels contact met de organisatie en heeft het team ook al aangemeld, maar wacht nog op een bevestiging. De bevestiging is inmiddels binnen en we zijn ingeschreven als deelnemer daar.
De eerstkomende wedstrijd om het NK is onze thuiswedstrijd in Yde waar we net als vorig jaar weer hordes fans verwachten. We hopen dat jullie in grote getale aanwezig zullen zijn in de inmiddels bekende clubkleuren zodat we ook hier weer op een positieve manier een bijdrage kunnen leveren aan het spektakel dat combinerace toch zeker is. Aan ons zal het niet liggen en ook de inwendige mens zal hier ruime aandacht krijgen van de catering-commissie, dus graag tot ziens in Yde.
Sint Isidorushoeve 2006
VoorbeschouwingA.s. zondag is het dan weer zover, de combine kan uit het vet en er kan weer lekker gescheurd worden met deze monster-machines. De eerste wedstrijd van het seizoen is natuurlijk altijd extra spannend, omdat na een winter van sleutelen bekeken kan worden wat de resultaten hiervan zijn. Er word natuurlijk wel getest maar een race is toch iets heel anders. De concurrentie heeft natuurlijk ook niet stilgezeten deze winter, ook zij hebben geprobeerd hun machines nog sneller te maken. Gedurende deze wedstrijd zal blijken wie het best uit de winter is gekomen. Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen of gaan de machines die vorig jaar hoog in het klassement eindigden ook dit jaar strijden om de ereplaatsen.
Wij zullen er in ieder geval alles aan doen om dit seizoen tot een nog betere prestatie te komen dan afgelopen jaar en dat wil dus zeggen dat wij dit jaar voor een podium positie zullen strijden. De feestavond vorig jaar beviel ons super, maar daar ook nog even een beker ophalen moet toch wel een bekroning zijn op het seizoen.
Zoals elders te lezen op de site hebben wij deze winter nogal wat blokken opgeblazen en zijn we er dus al zeer bedreven in om deze te vervangen. Het gaat nog wat ver om een blok tussen de manches te vervangen, maar de technische commissie zit er niet ver meer vanaf.
Het belooft ook dit jaar in De Hoeve weer een spektakel van de 1e orde te worden, ook mede gezien het feestprogramma wat er is opgezet. Zaterdagavond voorafgaand aan de race treed Van Dik Hout op in de feesttent en zondag’s wordt er optredens verzorgd door Mannekoor Karrespoor en ’s avonds door, het ons bekende, Papa Di Grazzi.
Wij hopen ook tijdens deze race natuurlijk weer op een massale opkomst van onze fans, zodat ook De Hoeve rood gekleurd zal zijn. We weten dat het allemaal niet mee zal vallen na de feestweek maar 1 dagje verlenging hiervan maakt ook al niet zoveel meer uit.
Zondag zal de rijder op de combine Klaas Jan Talens zijn en hieronder volgt een nadere kennismaking met deze rijder. Klaas Jan zal dit jaar debuteren in de hoogste klasse van het combineracen. Al met al geen gemakkelijke opgave, aangezien we hier vorig jaar uitstekend gepresteerd werd en er een derde plaats werd behaald.
Stel jezelf even voor.
Naam: Klaas Jan Talens
Leeftijd: 37
Hobby's: motorrijden
Wat is je mening over combineracen in het algemeen?
Top 10 met stip.
Wat vind je van Scuderia Laverda?
Een uitmuntend team die de organisatie prima voor elkaar heeft.
De sfeer onderling is altijd goed en de races zijn altijd gezellige uitstapjes.
Kortom het is een top team.
Wat zijn je verwachtingen voor het komende seizoen?
Ik verwacht dat we minimaal gelijk maar hopelijk nog beter presteren dan het vorige seizoen.
Wat verwacht je van jou race in De Hoeve?
Helemaal niks.
