Afferden 30 juni 2013
Fantastisch resultaat behaald gedeelde eerste plaats 22 en 66
Zaterdagmiddag zoals altijd de oplaadmiddag voor de machines, echter deze keer was "Das Ungeheuer" nog niet tiptop in orde.
We hadden als team besloten dat er kleinere voorwielen geplaatst zouden worden op de machine, maar ja dan moeten de tandwiel-
verhoudingen natuurlijk ook kloppen. Dus werd er zaterdagmiddag terecht besloten om nog even te gaan testen of het een en ander
correct werkte. Tijdens het eerste rondje kwam er een vreemd geluid uit de machine en bleek al snel dat de verhoudingen niet ok waren,
ter plaatse werd het achterste tandwiel vervangen en kon er opnieuw getest worden. Geert, die de machine bestuurde kwam al gauw weer
terug naar het basiskamp en gaf aan dat de machine niet optimaal kon presteren omdat hij afgesmoord werd en dat hij zo niet met de
machine ging rijden in Afferden aangezien de kans heel groot was dat dan alles aan gort gereden werd. Gelukkig is het technische
team niet voor een kleintje vervaard en dus werden er uit alle hoeken en gaten tandwielen aangerukt om de juiste verhoudingen op
de machine te krijgen. Het 3e tandwiel dat gemonteerd werd bleek voorlopig de juiste en dus kon aan het einde van de middag
alsnog de machine opgeladen worden.
Zondag waren de weergoden de combinesport goed gezind, een heerlijk zonnetje aan de strakblauwe hemel boven het Land van Maas en Waal
die ervoor zorgde dat het team (behalve Hendrik die de koperen ploert verafschuwd) zich met goede zin opmaakte voor een heerlijk dagje
combineracen in het gastvrije Afferden. De supporters waren in grote getale afgereisd om de verrichtingen van het team te aanschouwen.
Geen verkeerde keus zou achteraf blijken.
Omdat het altijd een probleem is om in het TT weekend te racen en het een probleem is om chauffeurs te vinden gaf Good Old Bart (El Snorro)
Smit aan dat hij het stuurwiel nog wel een keer ter hand wou nemen. Zenuwachtig bewoog hij zich door de pit-straat, hunkerend naar de
start van de 1 manche zodat hij verlost zou zijn van de zenuwen en kon genieten van de races. Gelukkig verliep het programma mooi vlot en
was Bart met The Beast als 1e aan de beurt om het massaal opgekomen publiek zijn kunsten te kunnen vertonen. Als door een bij gestoken schoot
hij uit de startblokken en liet de concurrentie ver achter zich. Soeverein stuurde hij de machine over de oval en hoewel hij in een sterke heat
zat reed hij vol overtuiging en foutloos zijn rondjes.
In deze manche zat ook de AK1 van combineteam Hoesstee, aan deze machine was nachtenlang gesleuteld en
onderdelen waren speciaal uit Engeland gehaald om er maar voor te zorgen dat de machine op tijd klaar zou zijn om in Afferden top te kunnen
presteren. Helaas bleek echter al snel dat de Annen-Killer Number 1 niet optimaal geprepareerd was en dat de machine het strijdgewoel
voortijdig moest verlaten.
Sociale Media is snel en we lazen dat er een behoorlijke schade was ontstaan aan de machine, een kapot differentieel de aandrijfas naar
de bliksem en een beroerd lopende motor. We weten allemaal hoe vagina(er lezen ook kinderen mee) het is als je dag en nacht hebt gesleuteld om alles op tijd
voor elkaar te krijgen, je dan een dergelijke teleurstelling krijgt te verwerken. Wij wensen vanaf deze plaats het team veel succes om
de machine over 2 weken in Yde in optima forma aan de start te krijgen. Wij kijken er in ieder geval naar uit.
Terug naar de race, Bart was volledig van zijn zenuwen verlost en alsof hij wekelijks aan het roer van de machine zat stuurde hij deze
naar een hele fraaie 1e plaats in zijn serie, gevolgd door de nr. 16 van combineraceteam Mariënvelde. Deze voormalige machine van Kevin Holkers
bleek voortreffelijk uit de voeten te kunnen om deze kleibaan, veel snelheid en soepel sturend. Ook de nr. 3 in de stand om de Nederlandse titel
reed in deze manche echter ook Alex Oolbekkink (Nederlands kampioen 2011) wist de race niet tot een goed einde te brengen en viel uit, waarmee hij
dure punten verloor in de strijd om een podiumplaats aan het einde van het seizoen.
In de 2e serie van de 1e manche was het de beurt aan Das Ungeheuer met in de cockpit Geert Mulder. Hij moest starten vanaf de 2e startrij wat
een enorm nadeel was in een veld met 12 machines (te veel op deze baan) aan de start. Het was een gekrioel van combines en nadat de stofwolken waren
opgetrokken bleek dat Geert op een 7e positie lag in het massale veld. De grote inhaalrace kon beginnen, hoewel de nr. 77 al ver voor lag.
Geert slalomde als een volleerd alpineskiër tussen de mastodonten door en wist uiteindelijk een zwaar verdiende 2e plaats binnen te slepen.
Hup ook de eerste 16 punten in de buutse.
In de 2e serie hadden we ook een gunstige loting en zaten beide machines niet in dezelfde heat. Alle mogelijkheden dus om het
maximaal mogelijke aantal punten te veroveren. Wederom moest Bart als eerste zijn kunsten vertonen aan de crowd in Afferden.
Helemaal verlost van alle zenuwen, met een sportmaaltijdje (bereid door Bra van Bratal) in de maag gaf Bart the Beast vreselijk
de sporen. Hij zoefde werkelijk over de kleigrond van Afferden en foutloos wist hij wederom 20 punten aan zijn totaal toe te voegen.
Een waarlijk schitterende prestatie, als 1e geplaatst voor de grande finale op de heilige grond van Afferden. In heat 2 was het de
beurt aan Geert om het publiek eens te tonen wat Das Ungeheuer allemaal werkelijk kan. Een pikstart en weg was ie, de concurrentie
in opperste verbazing achter latend, wat heeft deze machine toch een snelheid een power in zich. Routineus stuurde Geert de machine
over de oval en ook hij kon de volle 20 punten bijschrijven op zijn conto. Als nr. 1 en 2 geplaatst voor de A-finale beter kon
het niet verlopen voor het team.
Genietend in het zonnetje, onder het genot van enkele culinaire hoogstandjes van de catering maakte de rooie armada zich op voor het
hoogtepunt van de dag, de finale. De machines op P1 en P2 aan de start, de lichten op rood en de concentratie op de gelaten van de
coureurs. Het licht op groen en daar werden de gaspedalen tot bijna door de bodem ingetrapt. De Red Army veerde op en zag de beide
gevaartes werkelijk wegspuiten. Aangekomen bij de 1e bocht lagen de beide machines vooraan en je zag het in de gezichten van de coureurs
dat ze niet van plan waren deze posities aan wie dan ook nog maar af te geven. Ronde na ronde werd de voorsprong gestaag uitgebouwd en
hoewel de stoomwolken uit het vooronder van Das Ungeheuer opstegen kon Geert de leidende positie over de streep brengen en zo wederom 20 punten
bijschrijven. Bart reed ook een voortreffelijk finale en stuurde de machine als 2e over de eindstreep. Een prachtig resultaat voor het team,
beide machines 76 punten over de dag en dus een gedeelde eerste plaats in de einduitslag.
Nadat alles weer was opgeruimd en opgeladen kon de thuisreis worden aanvaard, waarna het team zoals altijd even ging afpilsen bij
clubcafé De Anneroele. Zoals gewoonlijk waren de sterke verhalen niet van de lucht en het leek wel of er sommigen iets te lang zonder
hoofddeksel in de zon hadden gestaan. In de kleine uurtjes kwam er een einde aan een mooie combineracedag en kunnen we ons
opmaken voor de volgende wedstrijd over 2 weken (14 juli) in Yde. Het technische team zal de oplopende temperatuur van de 22 dan
verholpen hebben en zoals vanouds rekenen we daar weer op een hele grote opkomst van supporters, sponsors en donateurs. Helaas
kan u vaste correspondent dan niet aanwezig zijn, maar ik zal regelen dat er een verslag wordt gemaakt van deze dag die ik
dan zal publiceren. Dus ik zou zeggen iedereen veel fun en snelheid in Yde en kom kijken naar de verrichtingen van de Mannen van Annen.
Afferden 30 juni 2013
Voorbeschouwing
He he het was een redelijk lange tussenpauze, maar eindelijk is het weer zo ver de volgende wedstrijd in de strijd
om de Nederlandse titel staat op het programma. De 2e in een reeks van 5 en deze keer zijn we te gast in Afferden.
In de tussentijd hebben we niet stilgezeten natuurlijk en zoals via de diverse media te volgen was hebben we als dorp Annen de titel
"Het leukste dorp van Drenthe" binnengespleept. Wij wisten dit natuurlijk al, maar het is toch prettig als dit bevestigd wordt.
Na de successen in De Hoeve wacht het team wederom een uitdaging, de machines zullen weer in tip top conditie moeten zijn om
ook in Afferden een hartig woordje mee te kunnen spreken. We hopen dat de baan in een betere conditie zal zijn als
afgelopen jaar en we kunnen genieten van het spektakel waar combineracen eigenlijk voor staat. We willen tenslotte het
publiek een uitmuntend dagje vermaak en racegenot bieden, waardoor ze in de komende jaren blijven komen. Daar moeten
we het allemaal toch van hebben nietwaar. Wij weten dat er heel veel tijd en werk door de verschillende organisaties in wordt
gestoken om het combineracen plaats te kunnen laten vinden en daarvoor zijn wij als team jullie in ieder geval zeer dankbaar.
We hebben wederom een paar virtuozen bereid gevonden om plaats te nemen achter de stuurknuppels van de snelheids-beulen van
het team. Geert Mulder zal proberen de 22 te temmen en proberen hier een prima resultaat neer te zetten. Wij hebben vernomen
dat hij er zin in heeft om "Das Ungeheuer" de sporen te geven. "The Beast" zal bestegen worden door een tot op heden onbekende piloot.
De coureur die zou rijden was niet in de gelegenheid af te reizen naar Afferden, woensdag zal besloten worden wie die positie in gaat nemen.
We hebben begrepen dat de concurrentie inmiddels ook weer op volle
oorlogssterkte is, dus we verwachten een spannende strijd om de punten in Afferden.
Zaterdag zullen we de machines opladen (start 13:30 uur) om op zondag om 07:00 uur te gaan vertrekken naar Afferden. De supporters
die mee willen reizen kunnen zich om 09:00 uur verzamelen bij clubcafe Jan Boers om daar gezamelijk te vertrekken. Dus ik zou
zeggen tot zondag in Afferden (Voor de routebeschrijving zie wedstrijden).