Afferden 24 juni 2012
Wanprestatie Organisatie
Na de succesvolle seizoensopening in De Hoeve stond afgelopen zondag de 2e wedstrijd
in de strijd om de Nederlandse titel alweer op het programma. De verwachtingen waren
hooggespannen en de technische commissie had weer menig uurtje in de machines gestoken
om deze zo optimaal mogelijk te kunnen laten presteren in Afferden.
De weersverwachtingen daarentegen waren dermate slecht dat het team eerst maar eens
informeerde of de wedstrijden uberhaupt wel door konden gaan in het land van Maas en Waal.
Ons werd verzekerd dat de wedstrijden absoluut konden doorgaan en dat het geen probleem was.
Echter toen we arriveerden in Afferden bleek al dat de baan er NK onwaardig bij lag. Toch besliste de organisatie om de wedstijden ter meerdere eer en glorie van de biertent toch maar door te laten gaan. Natuurlijk staat boven alles dat er geen gevaar is voor rijders en publiek en vanuit dat oogpunt gezien kon de wedstrijd doorgang vinden, maar de combineracelarij is er toch voornamelijk om publiek een spannende en enerverende race voor te schotelen en ze met een tevreden gevoel naar huis te laten gaan zodat men het volgende jaar weer aanwezig wil zijn bij een mooi race-evenement. Wij blijven van mening dat het een volkomen foutieve beslissing was om de wedstrijd door te laten gaan. Er was nagenoeg geen publiek, geen eerlijke wedstrijden en geen reclame voor de combinesport. Wij begrijpen het echt wel dat men er alles aan doet om hun wedstrijd door te laten gaan maar als dat ten koste gaat van de teams die heel veel energie, geld en tijd in de preparatie van de combines steken schiet de organisatie volledig zijn doel voorbij. In onze ogen had deze wedstrijd, hoe spijtig ook gewoon afgelast woeten worden.
Toch verschenen de machines aan de start en in de 1e manche bleek al dat de machines bijna niet te besturen waren. Van enige spanning was geen sprake, degene die als eerste weg was bij de start zou de manche ook winnen, mits deze natuurlijk bij machte was op de machine op de baan te houden. Naast de combines maakt echter ook de wedstrijdleiding een lelijke uitglijder in deze manche, het veld was zo onoverzichtelijk (nummers van de machines waren niet meer te lezen vanwege 30cm klei erover) dat men niet wist welke machine op welke plaats gefinisht was. De nr. 66 kwam overduidelijk samen met de nr. 20 over de finish in een duel om de eerste plaats waarbij de nr. 20 aan het langste eind trok. We meenden 16 punten te kunnen bijschrijven op ons conto, maar de rondeturfers waren een andere mening toegedaan en klasseerden ons als 3e (waar deze machine wegkwam is ons tot op heden onduidelijk). Als men als organisatie van mening is dat wedstrijden ten koste van alles doorgang moeten vinden vergeet diezelfde organisatie voor het gemak even dat het hier wel om een NK gaat en dat de combinerecelarij al lang geen vrijblijvende tijdverdrijf op een zondag is. Wij begrijpen ook dat er heel veel tijd en geld in de organisatie van een NK wedstrijd wordt gestoken en daar zijn wij ook zeer erkentelijk voor, het is toch mooi dat wij in de gelegenheid worden gesteld om onze uit de hand gelopen hobby kunnen uitoefenen. Echter zijn wij wel van menig dat een organisatie zijn verantwoordelijkheid moet nemen en het lef moet tonen om in een dergelijk overmachtsituatie het geheel geen doorgang te laten vinden. De nr. 11 wist in zijn heat beslag te leggen op 2e plaats, zodat deze machine wel de verdiende 16 punten kon bijschrijven.
In de 2e manche zaten beide combines bij elkaar in, volgens de rijders was er nog iets recht te zetten van vorig jaar maar zoals al gezegd een combinerace zat er niet in. Rene (nr. 11) werd al in de 1e ronde geraakt door een andere combine en er was geen houden aan. Rechstreeks de greppel in en geen enkele kans om er weer uit te komen. Pech dus en helaas geen punten. Klaas Jan (nr.66) reed zo goed en kwaad als het kon zijn rondjes in de optocht en eindigde in deze manche als vierde.
Beide machines plaatsten zich voor de A-finale, dus gelukkig beide de 20 bonuspunten in de pocket. De mannen waren er op gebrand om een goed resultaat neer te zetten in deze finale. Na eindeloos en onnodig (zeker een kwartier) wachten stond volgens verwachting eerst de b-finale op het programma. Wat bleek echter alle machines, dus B en A finale werden tegelijk van start gestuurd. Dit was een complete verrassing en menigeen miste daardoor bijna de ontknoping. Na wederom een zinderende optocht werd de nr.66 als 2e afgevlagd en de nr. 11 als vierde.
Daarna was er natuurlijk zoals altijd nog de damesklasse. Wederom nam Bianca het roer in handen en ze was erop gebrand om de 1e plek mee te nemen naar Annen. Echter de nr. 102 stak daar een stokje voor zoals ook in De Hoeve en Bianca moest genoegen nemen met een 2e plaats.
De volgende wedstrijd is onze thuiswedstrijd in Yde en we hopen dan ook dat het hele dorp uitloopt om deze onverscrhokken matadoren aan het werk te zien en te ondersteunen. Dus tot a.s. zondag in Yde (voor een voorbeschouwing zie elders op deze site)
Afferden 24 juni 2012
VoorbeschouwingA.s. zondag is het alweer zover, de volgende wedstrijd in de strijd om de Nederlandse titel combineracen staat weer op het programma. Voor het derde jaar in successie zullen we afreizen naar het land van Maas en Waal.
We hebben allemaal kunnen zien in de vorige race dat er dit jaar veel spanning is in de races, dat de strijd hevig is en dat de vrije klasse garant staat voor veel spektakel. Alleen maar goed natuurlijk en we hopen dan ook dat ook dit keer het publiek de grote winnaar is.
We zijn ervan overtuigd dat we een paar bikkels aan het roer hebben deze race. Op de nr. 11 (the Good Old) zal het stuur in handen worden genomen door Rene "Lauda" Kuipers en op de 66 (the Beast) zal Klaas Jan Talens hoogstpersoonlijk het roer in handen nemen. In de damesklasse zal zoals ook in De Hoeve Bianca "Dynamite" van Wijk proberen om in deze race de volle 20 punten mee te nemen naar Annen en haar positie in het klassement te verbeteren.
We hopen dat het enigzins droog is komend weekend en dat onze trouwe supporters ook de weg naar Afferden weten te vinden. Het vertrek is vastgesteld op 9 uur bij clubcafe Jan Boers. Dus ik zou zeggen tot zondag op het prachtige circuit van Afferden.